Zatímco kolegové vyráželi na První jarní bublání do Jizbice, rozhodl jsem se i kvůli absenci vhodné Ameriky zavítat na bližší akci ve Chvalské tvrzi organizovanou tamním KHV Horní Počernice. Atmosféra je zde poněkud jiná, než jsme zvyklí ze srazů amerik nebo Café en Gasolinera – akce KHV je spíše společenskou událostí. Mnohé společné rysy bychom ale najít mohli. Především se jedná o setkání zapálených automobilistů i motocyklistů. K vidění jsou „leštěnky“ i vozidla ve stylu Junk Rods, tedy pardon, v původním patinovém stavu. Zúčastnit se mohla vozidla do roku výroby 1970, rozdělená do kategorií pre-WWII, post-WWII a motocyklů.

Většina vystavovaných vozů měla evropský původ, zhruba polovička z Československa. Amerik bylo poskrovnu, vyloženě vtipně působil obrovský Mercury, krčící se spolu s Mustangem v nejodlehlejším rohu nádvoří. Druhou největší skupinkou po Čechoslovácích byli Angličané. Potkat bylo možno Jaguary, MG, Healey i méně známé značky jako třeba Hillman.

Z Československých vozidel určitě patří čestné místo raritní limuzíně Tatra 70. Model 70 se vyráběl v první polovině 30. let a vzniklo pouhých 46 osobních vozů na této platformě, z toho klasických limuzín s přepážkou za řidičem pouze 12. O pohon této Tatry se stará řadový šestiválec 3,4 l OHC, pro kopřivnickou značku netradičně s vodním chlazením. Na devadesátiletého veterána je tato sedmdesátka ve skvělém stavu a zdá se být původní bez renovace. Motor běží hladce a je připraven bez zaváhání vyrazit na cestu.

Nejinak tomu bylo u ostatních vystavovaných automobilů, z nichž převážná většina dorazila na místo srazu po vlastní ose, a to včetně těch nejstarších – stoletých. V hojném počtu se představila i další československá značka, pražské Aero. Jeden z majitelů Aerovek, pan Karel Petschke, pak vystoupil v rámci doprovodného programu a oblečen v dobovém kostýmu pohovořil o své pravidelné účasti v závodě 1000 mil československých.

Kostýmů z období první republiky byla k vidění celá řada. Narazit jste mohli na rodiny ve vycházkovém oblečení, vládního úředníka, trampa, velocipedistu či četníka na motocyklu. O vyhlídkovou jízdu po okolí se postaral autobus Škoda 706 RTO jak jinak než s uniformovaným řidičem ČSAD. Atmosféru dokreslovala živá hudba z téhož období.

Zpestřením odpoledne se stal přelet dvou Gripenů přímo nad areálem, až se zdálo, že je součástí plánu akce. Na denní program pak navázal společenský večer s tanečním vystoupením opět ve stylu první republiky a promítáním ze závodu 1000 mil Československých.

Celkově se akce vydařila včetně výborného počasí. Drobné nevýznamné mínus bych udělil snad jen za velmi omezený počet parkovacích míst pro diváky, takže bylo nutné zaparkovat v blízkém sídlišti. Každopádně, jste-li z okolí Prahy, přidejte si tuto akci do diáře a třeba se zde příště zase potkáme. Proslýchá se totiž, že další ročníky by už s Bubláním kolidovat neměly.

Jindra

foto: Jindra

Napsat komentář