Úvodem bych chtěl za sebe jasně říct, že obecně PČR umí svou práci dělat na velmi vysoké úrovni. Co se týká kriminality, musíme si přiznat, že Česko patří mezi 10 nejbezpečnějších států světa. Na silnicích je nám relativně velmi dobře, a lze konstatovat, že benevolentnost, co se jízdy mimo obec týče, je veliká – jako názorný příklad uvedu fakt, že i když pojedu místo 90 km/h až o 20 km/h více, dokud nikoho neohrozím, nejsem ani v bodu zájmu o silniční kontrolu. Toto ovšem neplatí v případě, kdy moje auto vypadá trochu „jinak“, než je zvykem. A také je třeba si přiznat to hlavní, což je skutečnost, že dbát na dodržování pravomocí policie a správné vyhodnocování jejich odpovědnosti chybí, co víc, GIBS tomu nenapomáhá a již vůbec tuto instituci nelze brát jako nezávislou.
Proč to všechno píšu? Začnu nejdříve tím, co se chystá, a to je vznik nové, námi placené instituce pro kontrolu stavu vozidel. Ano, myslím tím technického stavu vozidel. Jak jste se jistě již z médií dočetli, od 1. července 2025 vznikne nová Inspekce silniční dopravy. Chlouba ministra Kupky, který z mého pohledu dopravě rozumí asi tak, jako já raketové či nukleární vědě. Není tomu náhodou tak, že za své vydělané a zdaněné peníze musíme každé dva roky projít technickou prohlídkou na stanici technické kontroly vozidel, které fungují za posvěcení státu? Nejsou ceny nových „ekologických“ aut sakra přemrštěné do toho stupně, že běžný obyvatel Česka prostě na ně nedosáhne? (Fráze ekologických aut píšu schválně v uvozovkách, protože z praxe většina z nás ví, že pravda to není, a mnohdy stará auta na emisích hlásí lepší hodnoty, než čtyřletá auta se všemi novými a drahými systémy pro eco friendly provoz.) A zároveň není k zamyšlení to, proč český vozový park je tak starý, jak je?
Dále je též třeba zmínit, že valná většina lidí autům z technického hlediska nerozumí, a nemá ani takovou povinnost. Jednou je samolepka TK a ME (resp. již nějakou dobu je nálepka jen jedna) na RZ vozidla vylepena, takže bylo technikem, který je tomu rozumí, povoleno provozovat vozidlo na veřejných komunikacích další dva roky. Z toho důvodu nevidím potřebu další kontroly technického stavu vozidla v průběhu tohoto období. Co má s tím udělat běžný provozovatel auta, který ani nemusí chápat to, proč vozidlo najednou nevyhovuje emisím? Nemluvě o tom, že my, co se auty zabýváme a jsou nám koníčkem, dbáme na to, aby pokaždé, když se na pravidelnou kontrolu stavu vozidla vydáme, auto bylo v naprostém pořádku, a také sledujeme změny v zákonech pro provoz vozidel na pozemních komunikacích.
Tímto se dostáváme k záležitostí druhé, respektive konkrétně k tématu článku. Tím jsou auta upravená, běžným jazykem řečeno „tuningová“. Světe div se, i ta musí každé dva roky projít technickou kontrolou a být „posvěcena“ k provozu na silnicích. Osobně chápu a věřím tomu, že každý, co takové vozidlo vlastní či staví, si je vědom faktu a počítá s tím, že je to lákadlo na policisty. Nicméně, MÁ TO TECHNICKOU, JE TO SCHVÁLENÉ. Když má stát anebo PČR v tímto nějaké pochybností, ať zreviduje postupy pro STK. Ty jsou již teď ale tak striktně postavené, že by technik musel být nadčlověkem, aby v nařízeném čase všechny splnil. A to je holý fakt.
Ano, najdeme řidiče takových aut, kteří mají nevyhnutelnou potřebu s nimi dělat „píčoviny“ za provozu. Toto je samozřejmě špatně, jenže kretenismy na silnicích dělají i řidiči aut neupravených. A to je nutné v tuto chvíli zmínit, protože takových je mnohem více. Pominu fakt, že část honiček policií za řidiči aut či motorek je vyprovokovaných policií samotnou (za sebe bych řekl tak 50/50), kdy honička není vůbec nutná. I když dojde na oprávněnou honičku, furt celá odpovědnost za její průběh spočívá na ramenech policistů (§ 41 odst. 1 Zákona č. 361/2000 Sb. v účinném znění: “Řidič vozidla [s právem přednostní jízdy] není povinen dodržovat [některé dopravní předpisy], je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.”). A je to tak ať se to někomu líbí, či ne. I přesto, že mají u toho zapnuté majáky, oni jsou zodpovědní za to, jak jedou, a v jaký způsob celou akci ukončí. O to víc, že v dnešní době se umí pochlubit tím, že využívají dron k sledování bezpečné vzdáleností či dodržování maximální rychlostí.
K zamyšlení tedy je, zda vůbec honička za autem ve městě dává jakýkoliv smysl, když už ty hračky mají. Mnohem účinnější mi přijde je využít k tomu, aby namísto hnát se po Magistrále a ohrožovat dodatečně další účastníky provozu, bylo by lepší sledovat viníka a zastavit ho na bezpečném místě, třeba klidně až zaparkuje v okamžiku, kdy si myslí, že hlídce ujel. Jenže to by si větší polovina policistů musela být vědoma toho, že „’Murica“ jim do hlavy nesmí stoupnout příliš. A možná by to chtělo trochu méně se dívat na spektakulární honičky policistů v americkém státě Arkansas. A také i trochu pochopit, proč se tam tak razantně postupuje. A zda není lepší se spíš inspirovat více vyspělými státy, jako je Texas, Arizona či Kalifornia. Když už ta ‘Murica do hlavy stoupla příliš. Pak by nemuseli mít na hrbu životy ani motorkářů, ani holky, která s celou záležitostí neměla nic společného. A GIBS by to zas nemusel ututlávat. Nakonec se rozejdou s odměnami a medailemi, které jim přece zaplatíme my.
Anis
*Murica – slangový výraz pro Spojené státy Americké