Junk Race 3 (dále „soutěž“) je zahájena setkáním účastníků a organizátorů 14. 12. 2024 v 9:00 na ČS Petrol v Davli na souřadnicích 49.8890781N, 14.3957364E. Na startu dostanou účastníci základní roadbook se souřadnicemi prvního kontrolního bodu, jednoho záchytného kontrolního bodu uprostřed trasy a cílového bodu.
K povinnému příslušenství účastníka patří smartphone s aplikací Rally Tripmeter od AppHero OÜ, Rabbit Rally 2.0 či jinou srovnatelnou a propiska. Tripmetr účastník v první části soutěže používá pro určení vzdálenosti mezi jednotlivými křižovatkami.
První část soutěže – sekundová rallye
První účastník vyrazí do první části soutěže, sekundové rallye, nejpozději v 9:45:00, další za ním budou následovat ve tříminutových rozestupech vždy v celou minutu z určeného místa.
První část soutěže, sekundová rallye, je orientační jízdou dle šipkového itineráře. Do křižovatky se přijíždí vždy zespoda a pokračuje ve směru šipky. Dílčí vzdálenost mezi křižovatkami je počítána od vjezdu do křižovatky do vjezdu do následující křižovatky.
Není-li křižovatka zapsána a účastník přijíždí po hlavní silnici, pokračuje po hlavní silnici. Není-li křižovatka zapsána a účastník nepřijíždí po hlavní silnici, pokračuje rovně.
Účastník zná přesnou délku trasy a podle ní si vypočítá čas, za který musí dojet do cíle. V cíli zastaví u viditelně stojícího organizátora, který poznamená přesný čas dojetí do cíle.
Vozidlo účastníka nesmí zastavit na dohled organizátorů před cílem. Zastavení se považuje za dojetí do cíle. Za příjezd příliš brzy či příliš pozdě se přičítají trestné body; 1 trestný bod za každé 2 sekundy odchylky od přesného času.
Druhá část soutěže – orientační rallye
Po návratu účastník odevzdává šipkový itinerář a dostane roadbook, čímž vstoupí do druhé části soutěže. V roadbooku jsou uvedeny kontrolní body v podobě souřadnic. Přiložené QR kódy usnadní zanesení souřadnic do mapy. Kontrolní body v roadbooku jsou řazeny náhodně, postupování po bodech odshora dolů tedy nezajistí nejkratší trasu.
Na startu je do roadbooku zapsán stav odometru vozidla účastníka. Účastník následně jede mezi kontrolními body nejkratší trasou, kterou si sám vyhledává libovolným způsobem, je však povinen dbát platných zákonů, zejména tedy jezdit po silnicích a cestách, nikoliv po polích, lesy a obdobnými místy, kde je jízda zakázána.
Body jsou naplánovány tak, aby se do bezprostřední blízkosti všech dalo dojet normálním autem s pohonem jedné nápravy po veřejně přístupných, zpevněných pozemních komunikacích.
Po příjezdu na kontrolní bod účastník napíše odpověď na otázku do roadbooku a vyrazí na další bod. Takto postupuje, dokud se nedostane do cíle. Tam zapíše stav odometru vozidla do roadbooku a ten odevzdá organizátorům.
Hodnocení
Hlavním hodnotícím kritériem druhé části soutěže je ujetá vzdálenost. Odchylka od přesné délky trasy, která je organizátorům známa, znamená, že účastník některé kontrolní body vynechal (najel-li příliš málo kilometrů), jezdil místy, kudy je to zakázáno, anebo jel delší než nejkratší trasou. Překročí-li odchylka toleranci 10 %, budou uděleny trestné body.
V případě, že vozidlu odometr nefunguje, účastník může použít funkci Stopař v Mapách.cz; v takovém případě se však tolerance odchylky od nejkratší plně legální, organizátory známé trasy snižuje na 2 %.
Časový limit dojezdu do cíle je 16:00 dne 14. 12. 2024 bez ohledu na přesný čas startu. Dorazí-li posádka později, je diskvalifikována; roadbooky odevzdané později nebudou zahrnuty do hodnocení. Pořadatelé si nicméně vyhrazují právo limit posunout nejvýše na 17:00, pokud by do 16:00 nestihla dojet významná část posádek.
Hodnotí se také správnost odpovědí. Za každou správnou odpověď získává posádka 2 plusové body, za neúplnou odpověď 1 bod, za špatnou či vynechanou odpověď nezískává nic.
Počet bodů za otázky bude posléze sečten s počtem bodů za najeté kilometry. Součet bodů určí pořadí posádky v soutěži; čím vyšší, tím lepší. V případě shody součtů bodů je rozhodující nižší počet najetých kilometrů, v případě shody i zde je rozhodující kratší čas strávený na trase.
V případě shody bodů u dvou a více posádek rozhoduje najetá vzdálenost ve druhé části soutěže. Pokud by i ta byla shodná, v další úrovni rozhoduje počet trestných bodů v první části soutěže. V případě shody i zde vymyslíme nějaký rozstřel.
Výhra
Vítězná posádka (řidič, či řidič a spolujezdec; houf dětí se nepočítá) získává v cíli jedno hlavní jídlo na osobu na účet Junk Rods, z. s. Výhru není možné směnit za hotové peníze, ani její převzetí odložit na jiný den či jiné místo.
Závěrečná ustanovení
Protesty se nepřijímají, jedeme pro zábavu. V případě, že jako organizátoři uděláme nějakou chybu a shodne se na tom většina účastníků, bude chyba zohledněna v hodnocení všech účastníků, např. nezapočítáním kontrolního bodu.
Junk Rods, z. s. neuchovává žádné osobní údaje soutěžících. Členové vedení Junk Rods, z. s. nejsou ze soutěže vyloučeni vyjma těch, kteří soutěž připravovali. Ti, kteří se soutěže účastní, čestně prohlašují, že se na přípravě trasy sekundové části, kontrolních bodů ani roadbooku nijak nepodíleli.
Každá posádka se soutěže účastní plně na vlastní nebezpečí. Účast v soutěži posádku v žádném případě neopravňuje k jakémukoliv porušování dopravních předpisů uvedených v zákoně č. 361/2000 Sb. či jiných platných zákonných nařízení. Junk Rods, z. s. nenese žádnou odpovědnost za chování účastníků či za jakoukoliv škodu vzniklou při soutěži.