Již delší dobu sleduji vývoj, možnosti přestavby a fungování alternativních paliv, které jsou již dnes dostupné na trhu. Taktéž se hodně všímám přístupu lidi a jejich reakci ohledně těchto řešení. Napadlo mě něco málo ohledně tématu alternativních paliv napsat, hlavně s orientaci na to nejrozšířenější, a sice LPG.
Dnes již totiž spousta velkoobjemových aut používaných pro každodenní ježdění má provedenou přestavbu na LPG. Je to logické – přestavba má návratnost 10 až 15 tisíc kilometrů při přepočtu nákladů na palivo. Dál člověk již jen šetří.
Samozřejmě, je i spousta „normálních“ vozidel, která mají pohon na LPG, tímto je myšleno, že i auta o objemu jednoho či 1,6 litru se na LPG předělávají. A některé automobilky nabízí pohon na LPG rovnou z výroby, např. Dacia. U té v nejnovějších provedeních plynových aut je systém kompletně zastavěný do palubních systémů, tedy palivoměr je normálně v přístrojovém štítu a přepínací tlačítko na palubní desce, není to jako knoflík někde přilepené.
Oba moje chryslery LHS, „Elvis“ a „Bageta“, jezdí na LPG.
Nicméně, najde se pořád hodně lidí, kteří tuto úpravu neboli přestavbu odsuzují. Tvrdí totiž, že auto tím ztrácí hodnotu, ničí se, zkracuje se životnost motoru. Proč je tomu tak? Mám na to svou teorii, která říká, že tito lidi mají své poslední zkušenosti s instalací LPG pomocí takzvané „foukačky“. Víc o tom tématu pojednává náš dobrý kamarád Jaroslav Homolka, který se zabývá hlavně montáží LPG a problematikou těchto systémů. Podrobněji o tom píše v článku na svých stránkách Luckygas.cz.
Takové instalace byly začátkem 90. let velmi populární, lepší technologie tehdy k dispozici nebyla. Dnes bychom takové řešení našli z většiny případů u karburátorových motorů, které, řekněme si na rovinu, v současné době už denně na silnicích nepotkáváme. Nové technologie zástavby LPG se posunuly neuvěřitelně dopředu, nabízejí sekvenční vstřikování paliva, diagnostiku, přímaz ventilů a mnoho dalšího, jak jste se mohli na stránkách Luckygas.cz dočíst.
Tankování LPG je téměř stejné, jako tankování normálního benzínu. Umístění hrdla se různí – některá auta ho mají u hrdla benzínové nádrže, jiná v nárazníku, náš bývalý Chrysler Stratus ho má, stejně jako můj „Elvis“, tedy Chrysler LHS první generace, u hrany otvoru kufru, přístupné po otevření víka.
Já osobně to vnímám tak – jezdím americkým vozidlem, a to z důvodu pohodlí, dobrého pocitu, dostatku výkonu. Mám moc rád projev své V6, která v době, ve které bylo mé auto vyráběné, byla prémiový motorem. Když do toho auta sednu, je mi fajn, svět je v pořádku. A pokaždé, když mi někdo začne tvrdit, že instalací LPG jsem „zkazil“ auto, ptám se ho – proč bych nemohl tankovat za stejně jako třeba v USA? Nikdo nedokáže odpovědět.
Ona se totiž člověku rychle spustí v hlavě kalkulačka, a dojde mu, že vlastně i kdyby náhodou se zkrátila životnost motoru (NÁHODOU), tak i tak ve ztrátě nebude. Ať si kdo chce bude jakýmkoliv protivníkem zástavby LPG, čísla hovoří sama za sebe. V případě kombinované spotřeby 12 l LPG, v přepočtu na peníze jsme za necelých 6 l benzínu. Ale to je známá pravda.
Proč tomu tak je? Hlavním důvodem není cena paliva samotného, nýbrž jím jsou daně. Zatímco na LPG je spotřební daň ve výši 2,15 koruny na litr (3933 Kč za tunu), u benzínu to je 12,84 korun na litr. A pak tu je ještě 21% DPH, které dále zvyšuje cenu, a to se vypočítává snad až zločinně ze součtu ceny paliva a spotřební daně.
„Elvis“ jezdí na plyn v podstatě celou dobu, co ho mám.
Co víc, mluvíme o palivu alternativním a zároveň ekologickém. To je ta „sranda“ dnešního světa. Nejsem fanoušek elektromobilů, protože pořád vidím jiné, třebaže fosilní, ekologičtější alternativy benzínu a motorové nafty. A není to jen LPG, ale třeba i CNG, stlačený zemní plyn. Dále, LPG je dnes možno instalovat do dieselových aut – pravda, provoz pak není čistě na plyn, ale rozdíl je i tak značný. Vysvětluje to opět Jaroslav Homolka na svém webu. Dále, Porsche vyvíjí syntetický benzín, který je včetně spalování v motoru uhlíkově neutrální, také je tu bio diesel… Alternativy prostě jsou a budou. A proto si nemyslím, že by tlak na elektromobilitu byl odůvodněný v míře, v jaké existuje.
Názory se mění, a vidím to na lidech kolem sebe. O to víc v dnešní době (teprve), kdy palivo skokové zdražuje. Spousta lidí se nově začíná ohlížet po alternativách, spoustě totiž elektromobil neposkytuje to, co od auta očekávají.
A zde protentokrát utnu myšlenku, jelikož by se dalo rozepsat víc. Vím, že každý z vás vidí různé možnosti a řešení, otázkou pouze je, zda si to řádně uvědomuje. Nechci nikoho přemlouvat či k něčemu přesvědčovat, jen připomínám, že není jen jedna cesta vpřed. 🙂
Anis